איך להשתמש בסכין גלגלת לחיתוך בדים בתפירה

סכין גלגלת זו המצאה מעולה.

הכל התחיל לפני כמה עשורים, בשנת 1979 מסתבר, חברת אולפה היפנית המציאה את הסכין גלגלת ושינתה את העולם של התפירה.

לפני כן היו מספרים, זו היתה הדרך היחידה לחתוך בדים, מספרים הן באמת מצרך חשוב בתפירה, אבל כאשר צריך לגזור הרבה בדים וגם הרבה שכבות, הסכין מהירה יותר.

אני הכרתי את הסכין הגלגלת לפני ארבע שנים בערך, דרך פוסט של קרן פרפרים, ובכלל דרך פורום אומנות הטכסטיל והליבוד. רציתי לקנות אותה ובגלל המחיר ביקשתי מאמא שלי שתקנה לי את זה כמתנה ליום הולדת שלי, זה היה ממש קרוב ליום ההולדת. התיעצתי עם נתנאלה על הגודל של הגלגלת אבל לא היה לה במלאי אז בסוף הזמנתי מחו"ל דרך איביי.

למה בעצם עדיף להשתמש בסכין גלגלת ולא במספרים?

קודם כל היד לא מתעייפת מהר כמו בזמן הגזירה. החיתוך חד ומהיר. וגם יש יותר סיכוי להוציא חלקים מדוייקים.

איזה ציוד צריך בשביל להשתמש בסכין גלגלת?

את הגלגלת- אפשר להשיג אותה בגדלים שונים 18,28,45,60 מ"מ. זה מציין את הקוטר של הסכין. בשביל כל סכין צריך גם ידית מתאימה. כך שבעצם יש כאן השקעה גדולה מאד אם רוצים את כל הגדלים, מאחר וכל סכין עולה בין כמה עשרות למעל מאה ש"ח. לכן בתור התחלה אני ממליצה לקנות את ה45 מ"מ. זה הגודל שאני משתמשת בו הכי הרבה (והוא היה הראשון שקניתי בהמלצת נתנאלה) . אם מכינים הרבה אפליקציות וחותכים חתיכות קטנות כדאי להחזיק גם את הסכינים הקטנות. ואם חותכים הרבה קוים ישרים אז יש את הגודל של ה60 מ"מ. בסופו של דבר זה באמת תלוי בשימוש. לי יש שני גדלים וזה מספק אותי, את ה45 ו28 מ"מ. הסכינים מגיעים בכמה סוגים ידיות, יש ידיות מתפרקות שאפשר להחליף להם את הראש וככה להחזיק כמה גדלים בבת אחת, יש ידיות ישרות עם נעילה של פלסטיק שמגנה על הסכין כאשר לא משתמשים בה, ויש ידיות ארגונומיות שנוחות יותר לאחיזה. המחיר של הסכינים עם הידית הארגונומית יותר יקר ולכן זה יכול להכנס לשיקולים, בתכל"ס אין הבדל בין הסכינים מעבר לאחיזה נוחה יותר.

משטח חיתוך מתרפא- משטח מיוחד בצבע ירוק, אפשר להשיג אותו בכל חנות של חומרי יצירה. המשטח מגן גם על הסכין שלא תשחק מהר, וגם על השולחן שעליו חותכים. לא מומלץ לחתוך ישירות על משטחים כגון, קרטון, עץ, זכוכית, פלסטיק וכדומה. היתרון של המשטח המתרפא שהוא לא נחרץ בקלות, אמנם לאחר זמן מתחילים להווצר חריצים אבל זה לוקח די הרבה זמן עד שזה קורה. כאשר הלוח מחורץ הסכין יכולה לסטות מהדרך שבא אנחנו רוצים לחתוך, ולכן כדאי להחליף משטח אחת לכמה שנים, לפי השימוש כמובן. גודל המשטח נקבע לפי מה המקום שיש בבית, אני ממליצה ללכת על הגודל הכי גדול שאפשר זה מתאים לחיתוך של בגדים, אבל זה גם נח מאד לעבודות תפירה יצירתית , כאשר רוצים לחתוך בד לא צריך לחשוב על איפה נגמר המשטח ואיפה הוא מתחיל אלא פשוט חותכים וזהו.

סרגל חיתוך- צריך סרגל חיתוך כדי לשמור על הידים. בסרטון אני מדגימה איך משתמשים בסרגל. הסרגל מגיע בגדלים שונים ובצורות שונות, אפשר להשיג אותו בריבוע, מלבן, משולש, וצורות נוספות לפי פרוייקטים. וגם הגדלים משתנים. בתור התחלה הכי מומלץ לקנות סרגל מלבן בגודל של 6/12 אינצ' או 6/24 אינצ' (תלוי בגודל המשטח שיש לך) אחר כך אפשר להתחיל לקנות את שאר הסרגלים. גם הסרגלים זה סיפור יקר.

צפי בסרטון הזה כדי לראות איך להשתמש בסכין בצורה נכונה.




קחי מתנה!

מתנה ממני!

7 Comments

  1. וואי נחמה תודה רבה !! ההדרכה הזו הגיעה לי בדיוק בזמן!
    אשמח לעוד הדרכות בסגנון, כמו איך להשתמש בסרגל( הבנתי שיש שם עוד פונקציות שאפשר להיעזר בהן  כמו קווי המשולשים וכו')
    תודה…!

  2. תודה רבה נחמה
    קניתי סכין דומה לפני כמה שנים באלסקה….על מנת לחתוך ריבועים.
    לא ממש היה לי נוח,אולי כי השתמשתי בסרגל רגיל
    אז עכשיו אני יודעת…..

  3. תודה רבה , רשמתי וננסה למצוא בארץ , היות ואין לי קשר לחול , שבת שלום ומבורך

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *